Древлянський край «Мандри країною» з Лілією Рубан

Древлянський край містичний та величний, багатий на талановитих та закоханих у свою землю людей. Тут історія у кожному камені, а звичайна прогулянка лісом може перетворитись у містичне дійство та археологічну екскурсію. Але ми полюбляємо і смачно поїсти, тож радо куштували місцеву кухню. Я отримала море вражень, як і вся наша знімальна група

Коростень

Ми приїхали до Коростеня та вирішили розпитати про це місто перш за все його мешканців. На алеї зустріли випускників школи, святково вбраних та привітних, вони порадили нам свої улюблені місця у Коростені. Але ми все ж не ризикнули самостійно мандрувати, щоб не пропустити нічого важливого та цікавого, і звернулись до професіоналів. У краєзнавчому музеї нас зустрів пан Сергій Гераймович, завідувач Коростенського туристично-інформаційного центру. Відомості про Коростень (або Іскоростень) є вже у 705 році нашої ери, спочатку він розташовувався на чотирьох городищах. Єдиний відомий князь Коростеня — Мал. Пан Сергій показав нам мапу, зроблену в 1823 році, на якій зображені городища Коростеня. Прогулянка парком супроводжувалась розповіддю пана Сергія про ці місця. Парк «Древлянський», тут знаходиться третє городище, де стоїть пам’ятник князю Малу, саме тут був його маєток. Пан Сергій багато розповів мені про важливу історичну подію, що відбулась тут більш ніж тисячу років тому, — про смерть князя Ігоря. Зокрема про те, що в той час у Коростені була традиція колективного прийняття державних рішень. Тому смерть Ігоря була не особистим бажанням князя Мала. Ми спустились долу до військово-історичного комплексу «Скеля». Тут нас зустрів пан Орест Брезіцький, комендант цього місця. Наостанок ми відвідали мою добру приятельку, яка саме і запросила нас до Коростеня. Саме в день наших зйомок в неї був день народження. Ми скуштували багато смачних домашніх страв у чудовій компанії. До речі, у Коростені відбувається щороку Фестиваль дерунів, про який ми також згодом зняли сюжет для проєкту «Український гастротур». Тож з цим містом мене поєднує ще й любов до смачної української їжі.

Олевськ

У Олевську нас зустріла Ірина Кльоц, начальниця відділу культури та туризму Олевської міської ради, та одразу познайомила із міським головою. Голова Олевської міської ради Сергій Лисицький радо нас привітав та трохи розповів про своє місто. Нашим екскурсоводом була Ганна Вжесінська, директорка Олевського краєзнавчого музею. Центральна площа міста — Соборна, тут розташовано римо-католицький костел Воздвиження Хреста Господнього і Свято-Миколаївська церква. Настоятель храму Воздвиження Хреста Господнього отець Леон та настоятель Свято-Миколаївського храму отець Сергій розповіли нам про свої обителі. Ми прийшли до Олевського професійного ліцею, саме тут був штаб Олевської республіки. Пані Ганна відвела нас до ресторану Brooklyn, що стоїть на березі річки Уборть, де ми смачно поїли. У Краєзнавчому музеї, директоркою якого є пані Ганна, ми побачили та почули від неї багато цікавого. Городище Бабина гора відоме тим, що тут було поселення древлян. Археологи вважають, що саме з цього городища почалась розбудова міста. Також ми побачили одну з найважливіших археологічних знахідок України — колодязь IX століття, йому більше тисячі років. З пані Ганною ми поїхали у Замисловецьке лісництво, унікальний державний геологічний заказник «Кам’яне Село». Тут містяться величезні камені, вигляд яких та розташування нагадують сільські хати навколо площі. Це місце вважається магічним. Проте наукова версія походження пов’язана з льодовиком, що прийшов сюди зі Скандинавії. Багато таких валунів розкидано по всьому лісництву. Раптом тут, у лісі, нас зустріли жінки з вокального ансамблю «Рідня» та їх керівник Олена Стафійчук. Ми послухали українських пісень, познайомились, а потім всі разом куштували поліські страви.

Овруч

Тут нас зустріли Оксана Левківська, начальник відділу економічного
розвитку Овруцької міської ради, та Андрій Яковець, провідний спе-
ціаліст відділу з гуманітарних питань Овруцької міської ради. Пан
Андрій показав нам Свято-Василівський собор, пам’ятку історії, архео-
логії і архітектури національного значення. Це один з найстаріших
храмів України. Матушка Ємфалія, ігуменя монастиря, благословила
мене та розповіла про храм.

Колись на місці храму було язичницьке капище. Князь Володимир зруйнував його та заклав храм. Один з найстаріших будинків Овруцької області — купецький особняк. Тут знаходиться Овруцька
дитяча бібліотека та Мала академія мистецтв та ремесел. Нас привітав Микола Климович, народний художник України, директор Малої академії народних мистецтв та ремесел. Він надзвичайний майстер у рідкісному мистецтві об’ємних зображень з соломки. У музеї багато його робіт та робіт його учнів. Нашим наступним гідом була Людмила Гусаревич, екскурсовод-лектор Музею історії Овруччини. Разом ми вирушили до місця загибелі князя Олега. Але спочатку ми відвідали Музей історії Овруччини. Пані Людмила показала нам місце первісного поховання Олега та пам’ятник йому — Замкову гору, де знаходиться Спасо-Преображенський собор, будівлю земської лікарні та Музей медицини. На базі відпочинку «Голубе озеро» ми познайомились з її чудовим адміністратором Ольгою Нікітчук. Тут дуже затишно, я залюбки покупалась та поїла смачного. Керівник гуртків Центру дитячої та юнацької творчості, завідувачка музею «Древлянські джерела» Лариса Прохоренко розповіла нам багато цікавого про місцеву експозицію. Ми помандрували далі. Микола Гапійчук, мешканець села Збраньки, показав нам свою незвичайну пасіку та пригостив смачним медом. Марія Дуб, учасниця хорланки, розповіла нам про своє життя та заспівала аутентичних древлянських пісень. В рекреаційній зоні «Гаряче каміння» ми дізнались про особливість великих каменів цього місця. Тут нас зустрів Іван Коруд, міський голова Овруцької громади. Ми також відвідали курган та погодували на озері лебедів.

Наша мандрівка добігла кінця, і ми отримали надзвичайно цікавий матеріал, нові знайомства та чудові враження. Обов’язково відвідайте древлянщину, завітайте на Фестиваль дерунів, доторкніться до реліктових каменів у заповіднику і обов’язково поспілкуйтесь з людьми!