Пирятин і його передмістя — снло Березова Рудка і Крачківка

Древній Пирятин

Перша згадка про Пирятин була у 1154 році в Лаврентіївському літописі. Зараз це місто входить до Лубенського району. Вважається, що назва міста пішла від імені київського боярина Пірогоста, який володів цими землями. Нас зустріли дуже приязно і дбайливо спрямовували під час зйомок, супроводжували до цікавих місць та людей. Сергій Валоваженко, начальник управління культури, туризму та охорони культурної спадщини, привітав нас та познайомив із міським головою. Ми зайшли прямісінько до його кабінету і поспілкувались про наші плани. Андрій Сімонов, міський голова Пирятину, познайомив нас з пані Оленою Гуленко, яка є членом історико-краєзнавчого товариства. Вона супроводжувала нашу знімальну групу весь час, доки ми були у Пирятині та поряд з ним.

Живі герої фільму

В Пирятині є дуже цікава пам’ятка: старовинна башта, яка потрапила колись на всі кіноекрани Радянського Союзу. Саме тут знімали відомий кінофільм «Королева бензоколонки». Автозаправка біля башти також є. І є навіть кафе, зараз воно називається «Королева бензоколонки», там працюють герої відомого кіно. Виконавиця ролі Рогнеди Карповни — Євгенія Гурма — пригостила нас смачним соком за кінорецептом 2 по 100. Вико навець ролі Панаса Петровича — Василь Миленко — показав світлини та розповів про їх з Євгенією незвичайну роботу. Ми вийшли з кафе та опинились в знайомому оточенні з кадрів фільму. І тут нас очікував сюрприз. Дмитро Шаповал, свідок зйомок фільму, розповів про свої враження від знайомства з Надією Рум’янцевою та знімального процесу поряд зі звичайним життям міста.

Краєзнавчий музей

Олександр Рудковський, головний зберігач фондів Пирятинського краєзнавчого музею, розповів нам про цікаві матеріальні свідоцтва історії, які зберігаються тут. Музей містить біля 14 тисяч експонатів, та одночасно в експозиції знаходиться не більше чверті від загальної кількості. Нам показали і найперший експонат музею, стіл із села Заріччя, і лист Петра Калнишевського, і колекцію жіночого одягу з прикрасами. Експонати музею відображають місцеву історію з епохи неоліту. Та є тут і сучасна традиція приймати гостей. У затишному дворику музею нас пригостили чаєм з різнотрав’я та пряниками.

Осередок пирятинського дворянства та церква-фортеця

Ми з пані Оленою Гуленко пішли далі. Валерій Квач, член-кореспондент краєзнавчого товариства, розповів про будівлю Пирятинського дворянського зібрання. Зараз це Будинок дитячої творчості. Церква Різдва Богородиці була збудована за часів Івана Скоропадського, а замислювалась вона як оборонна споруда. Потім ми пішли до річки Удай. Є свідчення, що колись вона була широкою та повноводною. Зараз тут плавні.

Природний парк

З паном Валерієм ми приїхали на острів Масальський. Тут нас зустріла пані Олена Проскурня, керівник відділу еколого-освітньої роботи та рекреації НПП «Пирятинський». Вона провела нас всім парком і розповіла, що тут є облаштовані місця для відпочинку, а також які пізнавальні екскурсії для дітей та дорослих проводять місцеві працівники. Ми побачили обладнане місце для занять про природу на свіжому повітрі.

Медові процедури для краси та здоров’я

Ми завітали до місцевого СПА «МедОкАм», де проводять процедури для здоров’я та краси натуральним медом та продуктами бджільництва. Власники цього бізнесу — Володимир та Людмила Кошман. Для продажу та використання під час процедур вони виробляють питні меди, свічки та косметичні вироби із продуктів бджільництва. Завершилось наше знайомство з Пирятином у ресторані «Велика круча», де ми знов зустрілись із міським головою і подякували йому за гостинність та допомогу.

Село Березова Рудка

В Пирятині нам порадили відвідати село Березова Рудка, що знаходиться неподалік, та побачити палац Закревських. Це відома родина, що жила тут та опікувалась цим місцем. Нас зацікавила історія, що пов’язує родину Закревських з Тарасом Григоровичем Шевченком. Є відомості, що він був закоханий у Ганну Закревську, господиню маєтку, та неодноразово бував тут як гість. На ганку палацу нас зустріли з варениками та піснею, а потім представили нашого гіда. Валентина Гончар, краєзнавець, показала нам зали палацу, кімнати та світлини родини Закревських, Тараса Шевченка. Тут є окремий стенд з фото нащадків родини Закревських, які зараз мешкають не лише в Україні. Тут ми побачили експозицію, що присвячена Дмитру Луценку, який написав найвідомішу пісню про Київ «Як тебе не любити, Києве мій!». Він теж був у цьому палаці. Пані Валентина показала нам каплицю у вигляді піраміди, що також є сімейним склепом Закревських, та розповіла цікаву історію споруди. Староста села Березова Рудка, Олександр Оніщенко, особисто привітав нас та подарував книжку з історичними світлинами відомих споруд цієї місцевості. Мене вразило, що в селі є справжній ірландський паб. Його власник пан Серж запрошує усю Україну до себе. Він запевняє, що добре знається на ірландських традиційних напоях, бо кілька років жив там.

Несподіваний мешканець Крачківки

Пані Олена Гуленко, яка опікувалась нами ще в Пирятині, запропонувала нам цікаве знайомство. І ми попрямували до Крачківки. Тут мешкає американець — Юрій Федин ський, він приїхав до України, бо його бабуся колись виїхала звідси до США. Десять років мешкав у Києві, але потім вирішив, що краще за все йому жити в селі. Зараз в нього тут сім’я. Для мене надзвичайним є те, що пан Юрій власноруч виробляє традиційні українські музичні інструменти. Ми побачили зроблену ним бандуру, лютню, кобзу. Він переймається тим, що багато інформації втрачено про майстрування та використання цих інструментів, та намагається відродити це мистецтво. Пан Юрій нам заграв та заспівав на лютні, його доньки зачитали нам вірші Лесі Українки, а син заграв на фортепіано.

Наша подорож завершилась, але вражень вистачить надовго. А ще залишились наші відеосюжети, які я вам рекомендую переглянути, щоб на власні очі побачити всіх героїв моєї розповіді.